February 19, 2012

experience is a great teacher.

Assalamualaikum~

heyya.dah lama tak update.macam biase lah aku kan.bila balik rumah cuti je, terus terlupa dunia maya.
:P

hari ni nak cerita pasal pengalaman aku masuk OT hkl.
case tak berapa menarik if nak compare dengan membe-membe ak yang lain kan.ak just dapat impacted 8's je aka MOS.tapi yang ni buat under GA not LA, sebab involve more than 3 teeth.

but anyhow aku still learn something new kan?tak rugi pun.
scrub room~aku tak scrub ape pun.
ni masa dalam scrub room.before surgeon nak buat operation dia akan scrub tangan die sebersih-bersihnya. nak mengelakkan jangkitan kuman pada patient.

aku pulak sibuk berposing dengan shivaani.hehe.observe je, tak payah la nak scrub sangat kot~
 the real scrub room.
sempat snap in between~heeehe.
baru habis op.
seriously, bagi aku pengalam masuk OT sangat lah berharga.sebab dentist mana nak masuk OT sangat kan unless ko surgeon.setakat nak jadi GP aje, tak payah la berangan nak keje ala-ala Dr Grey.HAHA.

aku paling suka tengok scope kerja anesthetist.nampak macam senang je.bagi patient inhale anesthesia agent (sevoflurane) terus patient tidur.lepas tu buat throat pack.and i'm done!.duduk jaga monitor je.hehe. nampak macam senang je la kan??realitynye?errr..not really.
disinfect.
and lagi satu part yang aku suka time anesthetist nak kejut kan patient balik. anesthetist cakap cmni:

"siti, bangun siti.bangun.operation dah habis.buka mata dulu".

hehe.aku tak taw kenapa aku suka.disebabkan aku tengok 4 patient hari tu, masa part anesthetist kejut patient mesti aku nak tunggu.haha. anethetist kena make sure yang patient dah conscious betul-betul. doctor aku cerita yang dulu pernah ada case patient tak sedar after operation. tulah sebab aku takut sangat time adik aku masuk OT.tambah pulak aku paranoid.haha
fareez masuk OT last year.:'(
nak cerita pasal case yang aku tengok pun tak menarik sangat.cuma setting operating theatre yang buat aku excited.setakat impacted 8 aku pun boleh buat.*bangga diri jap*.haha

impacted 8 ni kira MOS la.if ikut requirement aku kena buat 2 je MOS.tu yang tak berapa nak excited sebab aku pun boleh buat.cheewah.walaupun tak start buat lagi.actually aku harap dapat major case, macam cancer or fractured or trauma.tapi tak de rezeki. Dr Tahirah pun ada cakap supposed aku dapat cancer case tp memandangkan case patient tu dah extensive plus patient pun dah advance age, doctor just decide bagi palliative treatment je.

its okay.nvm.at least aku masuk OT jugak kan?tu pun dah lenguh-lenguh satu badan.berdiri je.
balik tu singgah taman hkl jap.hasilnye:
posing.
mata extre sepet.
mata mana mata??

super awesome partner!
shivaani yang tolong ambik aku dr JUC and ktorang gerak ke hkl sama-sama.

btw, mata aku jd extra sepet sebab malam tu tak boleh tidur; bukan sebab super excited or adrenaline rush or whatsoever, tapi takut terlajak tidur.HAHA.

owh lepas balik hkl, aku lepak old town sambil menikmati hujan bertemankan ice blended and toasted ice cream.konon-konon release stress tengok impacted 8.HAHA.

P/S: aku bangun awal ok semata-mata nak masuk OT.pukul 5 okayh?siap suruh mama kejut.:P

till then bye!

No comments:

Post a Comment